(… adică ce îmi cerea Cătălina, sau, în fine, consideraţii generale, dar şi personale, după dorinţa lui Pepi…)

M-am întrebat dacă, în dorinţa de a stoca o cantitate cât mai mare de informaţii ar avea rost să o iau exclusiv cronologic, sau să aleg varianta punctuală. Optez, în fine, pentru a doua, aşa încât, înainte de a vorbi despre date concrete, încerc un blitz înspre ATMOSFERA americană, sau, mă rog, a Washingtonului, că nu e deloc tot aia, o să explic de ce…

  • Americanii sunt oameni drăguţi. Obesesia direcţionată spre acţiuni şi atitudini „politically correct” îi face să zâmbească întruna. În magazin, unde sunt de o promptitudine neagasantă ideală, în metrou, unde am fost martorul întâmplărilor despre care am vorbit într-o postare un pic mai veche, ori pe stradă, unde, dacă priveai pe cineva ţintă, îţi zâmbea instantaneu, larg. Nimic întunecat, nimic morocănos. Negrii vorbesc cu un accent nostim, împingând bizar silaba ultimului cuvânt în sus. Nu o fac trufaş (ar avea dreptul – sun 60% din populaţia capitalei…, aşa încât, după alegerea lui Obama, au fost zile de euforie nedisimulată în Washington), ci melodios. Perechile interrasiale se întâlnesc la tot pasul, chiar dacă nu în sens familial, ci relaţional.

Americanii sunt, însă, dolofani rău! Nu e de mirare, mâncarea de acolo nu e grozavă, trebuie păpată repede, între două metrouri, pe fugă, doar taimul e mani (mai puţin, oricum, ca la New York…). Au umor – unul, poate, construit, dar umor suav, de persoane cărora le place să „facă ziua” aproapelui, parcă subjugaţi de zâmbetul pe care îl etalează cu orice ocazie.

Altminteri, oameni normali, cu cerşetorii lor, cu cozile lor, cu temele lor. Una din cele mai mari, legată de o împărţire stranie a oraşului. Astfel, în partea de Nord-Est (adică acolo unde stăteam noi…) e deranj, fiind zona neagră (a afro-americanilor, deh…). Din fericire, campusul Universităţii în care stăteam era o fortăreaţă respectată, adevărată enclavă (cu toate astea, de două ori – o dată chiar pe seară, m-am aventurat prin cartier).

Ce m-a impresionat, însă, a fost senzaţia apartenenţei la un statut naţioanl pe care, chiar dacă nu l-au câştigat ei, se simţeau bine că îl apărau. Şi asta nu era puţin lucru!

  • Oraşul e magic: am vizitat multe capitale – de la Cairo la Tirana, de la Budapesta la Roma, de la Viena la Sofia ori Istambul. Multe mi-au vorbit despre trecutele momente de mărire, obligându-mă la reverenţe poiase ori admirative. Întrevedeam printre statui, monumente şi străzi mari clipe ale istoriei, uneori epoci ale unor mari imperii… Cu Washingtonul, lucrurile stau altfel:

Oraşul E istorie, aşa cum Statele Unite SUNT un imperiu. Străzi mari, largi, puternice, gândite extrem de inteligent. Aşadar, acolo e interzis prin lege să contruieşti:

    • a) in alt material decât gresie, marmură, piatră sau cărămidă (n-ai să vezi cuburi de sticlă, cel puţin nu în zonele pe unde am trecut eu),
    • b) clădiri care să depăşească în înălţime vârful Capitoliului (Parlamentul; cel puţin nu în centru…)

Paradoxul face că, în acestă forţă a prezentului, plină de monumente şi statui, istoria nu lipseşte. E un melanj straniu de tradiţie într-un loc care pare a fi importat, fără nici un fel de reţinere, valorile lumii întregi. Aşa încât te loveşti de Capitoliu, Obelisc sau Smithsonian’s Castle, cu toatele aparţinând altor locuri şi altor culturi. Şi? Asta amplifică starea de istorie profundă. Aş spune chiar că Washingtonul e un oraş eminamente istoric. dar, asupra acestei idei, voi reveni…

Despre c

http://www.facebook.com/11februarie

2 răspunsuri »

  1. alexandra spune:

    Da, o descriere reuşită şi detaliată, numai că de la tine aştept o altfel de relatare.

  2. c spune:

    Alexandra, I do my best… Spune-mi însă, măcar tu, CE se aşteaptă de la impresiile mele americane?

Lasă un răspuns

