Ne-șansa a făcut să intru într-un salon al unui azil de bătrâni foarte bolnavi din Germania, acum câteva zile. Frumos, sobru, curat. Acolo, petrecând câteva ore alături de bunica mea, dar mai ales de colega ei de cameră, o bătrână inertă care nu făcea toată ziua altceva decât să doarmă (până și când îi veneau rudele; deschidea ușor ochii, zâmbea, apoi adormea la loc), am găsit răspuns la o întrebare care mă muncea de multă vreme (ca pe mai toți românii) – Când vom ajunge la mentalitatea occidentală?

Mai întâi am luat în calcul datele problemei:

1) Vecina de cameră a bunicii mele trebuia hrănită normal, ceea ce se traducea într-o muncă teribilă a îngrijitorilor, care reușeau să îi dea un pahar mic cu iaurt într-o jumătate de oră. Calm, liniștit  și tandru de parcă i-ar fi fost rudă!

2) Din cei patru îngrijitori – trei femei și un bărbat – doi erau din est: una din Polonia, cealaltă din Rusia. Nici o diferență de comportament.

3) Salariile lor (aveam să aflu de la vara mea, medic, deci om din interiorul sistemului) sunt proaste. O mie și ceva de euro lunar (câteva sute bune se duc numai pe chirie sau întreținere!).

Cu toate astea, munca și-o făceau cu un devotament și o răbdare inimaginabilă. De ce? Pentru că așa trebuia, pentru că asta le era meseria, deci, implicit, datoria. Ce termen!

Așa încât am priceput cât trebuie să așteptăm pentru a-i ajunge pe nemți din urmă: mult și bine! Suntem din altă poveste, fără nici o legătură cu tabloul lor, cu un drum care nu duce nicăieri!

 

Despre c

http://www.facebook.com/11februarie

4 răspunsuri »

  1. Diferentele sunt foarte mari si trebuie ajuns la cauza problemei. Una din ele ar fi onoarea pentru care noi nu am luptat niciodata iar pentru ei este conduita de viata.
    Curios mi se pare lipsa asociativitatii in detrimentul socializarii prezenta la noi comparata cu dorinta asocierii in scopuri nobile in detrimentul socializarii la ei, care, fie vorba intre noi, au ajuns sa o faca pe facebook 🙂 !
    Uimirea mare este cum ei se asociaza si functioneaza ca un furnicar cand isi propun sa ma mai inalte o biserica,de ex, dar nu se ingehesuie sa ajunga in mall-uri, furnicare umane, care nici nu prea sunt existente in occident!

  2. alexandra spune:

    Exista un aspect pe care nu l-ai luat in calcul: In toate tarile medicii si asistentele raspund pentru orice greseala si neglijenta- mai ales financiar- ceea de ii obliga să fie atenti si responsabili.

  3. c spune:

    @ pepi
    Nu știu dacă am mai scris-o pe aici, pe undeva,,, Să vezi ce frumos i-am văzut ”asociați” pe nemții-cei-reci într-o după-amiază, în Stuttgart, cănd cântau împreună cu niște puști cocoțați pe o estradă improvizată ”Ce frumos e orașulmeu și ce mândru sunt că sunt locuitor al lui”! Onoarea? Mai probabil, dar… La ce materie s-o preda asta în școală? Din păcate, pesemne la istorie. Și se tot repetă, zi de zi, cu televizorul în față, la știrile de politică internă. Nu?

    @alexandra
    N-ar fi greșit și nici neglijenți n-ar fi fost dacă nu excelau cu atenția. Prea încercăm să explicăm material tot ce are legătură cu civilizația…

  4. alexandra spune:

    Nu am afirmat ca nu sunt civilizati, numai că si partea financiara ii obliga-probabil asa au fost fortati sa devina civilizati, corecti, atenti .

Lasă un răspuns

