Cândva, odată, demult, am spus cuiva: „lasă-mă să plec, ca să am de unde să mă-ntorc”. Nu m-a lăsat. Așa că… nu m-am mai întors.

Citeam acum câteva zile, un eseu despre imposibilitatea renunțării la vocație.

Și am avut revelația înțelegerii a ceea ce spunea într-un material din Flacăra, acum 30 de ani, Octavian Paler: Regretul despărțirilor nu e simplu, dar a pleca întotdeauna cu inima ușoară e un blestem. A rămâne poate fi, însă, și mai riscant. Și cunosc atâția oameni care sunt rămânători prin destin și evadatori prin vocație. Să stai? Să pleci?, i-ar fi putut pune Shakespeare în gură lui Hamlet, dacă ar fi trăit în zilele noastre, ale secolului-viteză, ale fast-food-ului și fast-break-urilor sentimentale, secol în care se schimbă atât de ușor hormoni, dar nu se sudează destine, fiindcă – nu-i așa? – astăzi dacă marfa nu e bună, o poți returna și îți poți cere banii înapoi după 30 de zile. Sau de săptămâni de relație.

Alice Năstase vorbea în articolul cu pricina (de ce i-oi fi spus eseu?) despre suspinul tainic, ilicit, refuzat de traseul lucios, „politically correct”, care îți este îngăduit de… cine? De destin ori de societate? Răspunsul la întrebarea asta nu îl poate da decât persoana în cauză. Eu unul am respins cu obstinație cea de-a doua impunere, cea socială, răspunzând însă tiraniei sorții. Și asta a însemnat, printre altele, un șir lung de ratări. Sau, mai bine spus, de pierderi. Fiindcă, în definitiv, un eșec poate fi salvat prin abandon, dacă în spate lași ceva ce contează, dacă în spate lași mai mult decât desconsiderare.

Poate singura opțiune este cea între dor și dispreț.

Despre c

http://www.facebook.com/11februarie

Lasă un răspuns

