În 2015, într-un răstimp de numai câteva luni, am trecut prin opt țări, vizitând tot atâtea orașe. Momente frumoase, întâlniri cu diferite culturi, cu stiluri edilitare variate și reacții umane excepționale. Pentru călătorii ca cele despre care vorbesc, niciun sacrificiu nu pare prea mare. Lumea!

Ca de obicei, însă, întoarcerea a fost dură. Sigur – trotuarele care denotă o lipsă totală de respect (marea noastră obsesie – autostrada românească – pare să fi aruncat în inexistență interesul pentru biata zonă stradală…), blocurile jupuite, iarba mai mereu arsă din scuaruri mă făceau să îmi amintesc cu nostalgie de Novi Sad, Praga, Viena, Ljubljana, Bratislava, Budapesta, Sarajevo, dar nu acolo era problema. În definitiv, mi-am spus, pentru decalajul din zona civilizației arhitectonice poate fi trasă la răspundere însăși istoria, țara mea neavând în secole liniștea de care alții s-au bucurat din plin.

Ceea ce are darul de a deprima în orașele noastre nu e arhitectura, nu e fața orașelor, ci oamenii care le populează. Oameni urâți pe dinăuntru, cu aroganța și agresivitatea înfipte în suflete ca niște căngi. Și, oricât ar putea deranja ce spun acum, cred că, dacă ar trebui să caracterizez orășeanul de rând din România, două ar fi atributele care îi definesc atitudinea: mârlan și jagardea.

Și, dacă e adevărat că fiece iesire din spațiul personal are, paradoxal, darul de a ne apropia de noi înșine, grație re-descoperirii datorate interacțiunii cu alte spirite, eu unul înțeleg tot mai mult că barza mea era beată sau avea GPS-ul stricat…

Despre c

http://www.facebook.com/11februarie

Lasă un răspuns

